Oppimisen tuki esiopetuksessa

Lapsen tuen tarpeen havaitseminen ja siihen puuttuminen päivähoidossa ja esiopetuksessa on ennaltaehkäisevää työtä, joka varmistaa lapsen koulunkäynnin sujuvuutta. Jokainen lapsi saa ryhmäkohtaista tukea. Mikäli ryhmäkohtainen tuki ei riitä, lapselle tehdään tuen suunnitelma, jonka pohjalta lapsi voidaan siirtää lapsikohtaiseen tukeen. Erityisesti huolehditaan tuen jatkumisesta oppilaan siirtyessä esiopetuksesta perusopetukseen.

Ensisijaisia ryhmäkohtaisen tuen tukimuotoja ovat eriyttäminen, tukiopetus, joustavat opetusryhmittelyt, samanaikaisopetus sekä osa-aikainen erityisopetus.

Lapsikohtaista tukea annetaan niille lapsille, joiden kasvun, kehityksen tai oppimisen tavoitteiden saavuttaminen ei toteudu riittävästi muuten. Lapsen edellytykset ovat voineet heikentyä esimerkiksi vamman tai vakavan sairauden vuoksi. Lapsikohtainen tuki pyritään järjestämään ensisijaisesti lapsen omassa esiopetusryhmässä. Mikäli lähiesiopetuspaikassa annettava tuki ei riitä, tuen järjestäminen suunnitellaan tapauskohtaisesti.

Toimi näin

Jos olet huolissasi lapsesi oppimisesta tai hyvinvoinnista, keskustele asiasta koulun henkilökunnan kanssa tai ota yhteyttä koulukuraattoriin ja -psykologiin.

Ota yhteyttä

Haapaniemi Johanna

koulukuraattori

050 389 5292

johanna.haapaniemi@pirha.fi

Koulutie 2, 37470 Vesilahti

arrow_upward